کاشت مو

تراکاشت مو یا همان کاشت مو یک نوع عمل جراحی می‌باشد که دفولیکول مو به صورت تک تک از ناحیه اهدا کننده به ناحیه در حال ریزش و یا طاسی برده می‌شوند. از این روش بیشتر برای پر کردن بخش های طاسی سر استفاده میشود و طی آن فولیکولهای مو که به صورت ژنتیکی در مقابل ریزش مقاوم هستند به ناحیه طاسی سر برده می‌شوند. بعلاوه از این روش برای بازسازی ابرو ، ریش ، موهای سینه و ناحیه تناسلی و پوشاندن محل زخمهای ناشی از تصادف و یا جراحی مانند کشیدن پوست و کاشت موهای قبلی استفاده می‌شود. کاشت مو با پیوند پوست متفاوت است.
در هر گرافت مو ۱ تا ۴ رشته مو رشد می‌کند. امروزه در پیشرفته‌ترین روشهای کاشت مو، پیاز مو را دست نخورده انتقال می‌دهند. نتیجه این کار ظاهر طبیعی تر موهای کاشته شده‌است. این روش کاشت Follicular Unit Transplantation و یا بصورت کوتاه شده FUT نامیده می‌شود. موهای اهدایی به دو روش کاملاً متفاوت جمع‌آوری می‌شوند. این کار فوق‌العاده تخصصی بوده و فقط متخصصین پوست و مو مجاز به انجام آن می‌باشند.

روش‌های کاشت مو

BHT, FUE , FUT سه روش اصلی در انجام کاشت مو می باشد

روش Follicular Unit Transplant) FUT) در واژه به معنای جدا سازی به صورت برش نواری از پشت سر می باشد.

روش Follicular Unit Extraction) FUE) در واژه به معنای جداسازی به بخش‌های فولیکولی یا همان روش تار به تار می‌باشد.

روش Body Hair Transplant) BHT) در واژه به معنای جدا سازی فوایکول مو از بدن شخص می باشد.

روش های ترکیبی کاشت مو

در واقع تمامی روش‌های موجود مانند: FIT , FUG , FUM, SUT, BUT و… را شامل می‌شود که ترکیبی از دو روش اصلی FUE, FUT می باشد به این صورت که هم از پشت سر به صورت نواری استخراج فولیکولی انجام می شود و به صورت تار به تار یعنی برداشتن مو از ناحیه‌ای از بانک موی شخص و انتقال یا پیوند آن موها به نواحی دیگری که دچار طاسی یا کم پشتی شده در همان شخص، این انتقال معمولاً به ناحیه کم مو یا طاس سر، ابرو، ریش و… می‌تواند صورت گیرد.

کاشت مو FUT
کاشت مو FUE
کاشت مو FUE

روش FUE

Follicular Unit Extraction یا FUE در واژه به معنای تکنیک جداسازی فولیکول‌ها. در این روش از تکنیک دونه دونه برداشتن و دونه دونه کاشتن با استفاده از دستگاه هندپیس یا هلدر دستی انجام می‌شود. این روش یکی از جدیدترین روش‌های کاشت مو طبیعی در علم پزشکی و زیبایی در نظر گرفته شده است. از قسمت پشت سر که عاری از هرمون ریزش و یا ژن ریزش مو است برداشت شده و کاشته می‌شود از این روش برای افرادی که دارای موهایی با تراکم کم هستند یا قسمت طاسی در پشت سر یا (ورتکس) دارند در نظر گرفته می‌شود.

این تکنیک تعدادی برابر با ۴۰۰۰–۶۰۰۰هزار تار موی یا ۲۰۰۰گرافت قابل برداشت در اختیار پزشک قرار می‌دهد که هر گرافت برداشت شده چند شاخه‌ای بوده(۲–۶)تار مو در هر گرافت که متناسب با ژن بیمار برداشت می‌شود و جز یکی از پرتراکم‌ترین کاشت‌ها محسوب می‌شود.

روش FUT

روش Follicular Unit Transplant یا FUT  به معنی پیوند واحدهای فولیکولی می‌باشد که یکی از روش‌های کاشت مو را تشکیل می‌دهد. این روش برای افرادی در نظر گرفته می‌شود که از Hair Line (خط رویش مو) که از آخرین چین در قسمت پیشانی یا چهار انگشت بالاتر از ابرو در نظر گرفته شده و در مردها خط رویش مو به صورت M طراحی شده و در خانم‌ها به صورت نیم دایره طراحی می‌شود. در این روش یک فلپ (یا نوار باریکی به ابعاد ۱٫۵*۱۶ از پشت گوش سمت راست تا پشت گوش سمت چپ) برداشته شده که با کمک میکروسکوپ‌های دیجیتال (مانیتوری) یا (لنزی) از پشت سر یک فلپ برش داده می‌شود و گرافت‌ها از بافت چربی جدا گشته و متناسب با نیاز طاسی سر مریض تقسیم و جداسازی می‌شوند و در قسمت جلوی سر (خط رویش مو) کاشته میشودکه این روش یکی از ظریف‌ترین روش‌های کاشت مو است.

مراقبت بعد از عمل جراحی کاشت مو

مراحل این عمل عبارتند از:

  1. برداشت نواری از موها از بخش دهنده در پشت سر

  2. بریدن نوار

  3. برش زدن گرافت‌ها

  4. قراردادن گرافت‌ها در منطقه پذیرنده

توصیه‌های قبل از کاشت مو:

۱:لطفا از مصرف سیگار و قلیان یک هفته قبل از انجام کاشت اجتناب نمایید.

۲:لطفایک هفته قبل از انجام کاشت از مصرف قرص‌هایی که خون را رقیق می کنند اجتناب نمایید. (طبق نظر پزشک مربوطه).

۳:لطفا از مواد مخدر و مشروبات الکلی یک هفته قبل از انجام کاشت اجتناب نمایید.

۴: لطفاً از مصرف میوه و جگر و یا قرص‌هایی که باعث بالا بردن جریان خون می‌شوند مثل (ژلوفن، نوافن، ایپوپروفن) حداقل ۱۲ ساعت قبل از انجام کاشت اجتناب نمایید.

۵: بیماران دیابتی و یا کسانی که از داروهای کنترل کننده قند خون استفاده می‌کنند لازم است قبل از انجام کاشت مشاور خود را در جریان گذاشته و از یک هفته قبل از کاشت از رژیم دیابتی استفاده نمایند.

۶:بیماران قلبی-عروقی جهت انجام کاشت لازم است از پزشک مربوطه تاییدیه دریافت نمایند.

۷:لطفا کسانی که دارای موهای سفید هستند شب قبل از انجام کاشت موهای خود را رنگ نمایند.

۸:لطفا شب قبل از کاشت دوش بگیرید، شام سبک میل نمایید و وعده صبحانه را سبک و مناسب انتخاب کنید. از خوردن صبحانه‌هایی که دارای چربی بالا هستند (مثل کله پاچه، تخم مرغ و ..) خودداری نمایید.

قبل و بعد کاشت مو

روش BHT

BHT  یا Body Hair Transplant در روش کاشت مو به روشی گفته می‌شود که بجای برداشت مو از ناحیه پشت سر از موهای بدن مانند سینه، کمر، ران، ناحیه شرمگاهی و یا هرجای بدن که بتوان از آنجا مو برداشت کرد به روش پانچ مو را برداشت می‌کنند و در قسمت مورد نیاز موی برداشت شده را کاشت می‌کنند.

مراقبت بعد از عمل جراحی کاشت مو

بعد از انجام عمل کاشت مو یکسری اعمال به منظور حفاظت از منطقه دریافت کننده گرافت‌های کاشت مو باید انجام شود. باید منطقه‌ای که کاشت مو در آن صورت گرفته است را از در معرض نور خورشید قرار گرفتن دور کرد و دو روز بعد از جراحی برای شستشوی محل مذکور باید از شامپو استفاده کرد. بعضی از جراحان به بیماران خود پیشنهاد می‌کنند روز بعد از جراحی از شامپو استفاده کنند. استفاده از شامپو بسیار مهم است چون باعث جلوگیری از دلمه بستن زخم در اطراف محور مو می‌شود.

این دلمه‌های پوستی به محور مو می‌چسبند و خطر ریزش فولیکول‌های موی تازه کاشته شده در طول ۶ تا ۱۰ روز بعد از عمل افزایش پیدا می‌کند.

در طول ۱۰ روز اول، تقریباً تمامی موهای کاشته شده، بواسطه تغییر محلی که داشته‌اند آسیب‌پذیر می‌شوند و ریزش خواهند داشت. چنین امری کاملاً طبیعی است. بعد از ۲ تا ۳ ماه موهای جدیدی از فولیکولهای جابجا شده شروع به شکل گیری می‌کنند. موی بیماران به حالت عادی شروع به رشد می‌کند و در طول ۶ تا ۹ ماه بعدی به ضخیم شدن ادامه می‌دهد. هرگونه ریزش موی بعدی به صورت محتمل از مناطقی که تحت عمل کاشت مو قرار نگرفته‌اند، صورت می‌گیرد. بعضی از بیماران برای به تعویق انداختن ریزش مو از دارو استفاده می‌کنند در حالیکه سایر افراد برای مبارزه با این امر در نهایت تن به یک عمل کاشت موی دیگر می‌دهند.

عوارض جانبی کاشت مو

نازک شدگی مو، یک عارضه جانبی متداول است که معمولاً موقتی است. وجود قطعات مختلف طاسی بر روی سر نیز متداول است بطوریکه ۵۰ درصد موها در هر روز از دست می‌روند. سکسکه‌های بعد از عمل هم در حدود ۵٪ بیمارانی که متحمل کاشت مو شده‌اند، دیده می‌شود. دیگر عوارض جانبی شامل تورم نواحی نظیر پوست سر و پیشانی می‌شود. اگر چنین امری ناراحت‌کننده است، داروهایی برای آرام سازی ورم وجود دارد. به علاوه، بیماران باید اگر پوست سر آن‌ها شروع به خارش کرد مراقب باشند، چون خاراندن پوست سر وضعیت را حادتر و باعث شکل گیری دلمه‌های پوستی می‌شود. از یک مرطوب‌کننده یا شامپو برای برطرف کردن خارش می‌شود استفاده کرد.

عوارض کاشت مو
عوارض کاشت مو