علل ریزش مو

ترمیم مو پدیده جوان

مشاورین و متخصصین موسسه ترمیم مو پدیده جوان بر این باورند که انسانها قبل از اینکه دچار اختلالات پوست و مو شوند با رعایت کردن مواردی ساده میتوانند خود را از آسیبهای احتمالی در امان نگاه دارند. در این نوشته به برخی از مشکلاتی که باغث ریزش مو و دچار شدن به بیماری هایی که منجر به از دست دادن موها میشوند میپردازیم. تمامی این نوشته ها پس از تحقیقات دقیق و علمی جمع آوری شده تا دوستان عزیز بتوانند استفاده بهینه ازمطالب را داشته باشند.

علل ریزش مو

علل ریزش مو

به طورمیانگین هر فرد بین ١٠٠-۵٠ تار مو درهر روزاز دست می دهد..موها به صورت مداوم در حال جایگزین شدن هستند و مشکلی برای فرد ایجاد نمی کنند. در صورتی که بخشی از مو خالی شود و یا در مناطقی از سر موها بسیار نازک شوند، ریزش مو باید مورد بررسی قرار گیرد.

علتهای زیادی برای ریزش مو وجود دارد. بعضی اوقات شروع آن ناگهانی است، مثلا یک بیماری یا به دنبال زایمان. گاهی اوقات هم کم شدن موها به تدریجصورت میگیرد و درطول مدت چندین سال اتفاق می افتد، مانند ریزش موی ارثی. گام اول درمواجهه با ریزش مو، تشخیص صحیح علت و نوع آن می باشد. این کار به عهده ی پزشک متخصص مو است. بدیهی است که درمان مناسب به تشخیص صحیح بستگی دارد.

اختلالات مربوط به مو که باعث ریزش مو میشود

ریزش موی ارثی و ژنی (androgenetic alopecia)

معمول ترین نوع ریزش مو، ریزش موی ارثی است که هم مردان و هم زنان به آن دچار می شوند.معمولا در مردان به صورت عقب رفتن خط رویش مو شروع می شود یعنی محل رویش مو به طرف عقب سر پیشروی میکند و این پیشروی به معنی از دست دادن موها از شروع خط رویش میباشد و کاهش موها در قسمت بالای سر مشخص است. دربانوان مشکلی برای خط رویش موبه وجود نمی آیدولی موها شروع به نازک شدن می کنند و معمولا به شکل بازتر شدن فرق سر خود را نشان می دهد.

ریزش موی منطقه ای (alopecia areata)

در این نوع ریزش مو که یک بیماری خود ایمنی است بدن برعلیه موها واکنش ایمنی نشان میدهد و به آنها را دچار آسیب دیدگی میکند. ریزش مو به صورت مناطق گرد و سکه ای و مشخص که موها کاملا ریخته روی سر، صورت یا بدن دیده می شود که در این نوع بیماری به مرور زمان تمام موهای سر و بدن ریخته و رویش مجددی نخواهد داشت.

ترمیم مو

ترمیم مو

ترمیم مو ۲۹

ریزش موی اسکاری (cicatricial alopecia)

در این نوع ریزش مو، فولیکول های موبا به وجود آمدن التهاب از بین می روند و موها دیگر قادر به رشد مجدد نخواهند بود. دچار شدن به این نوع ریزش مو کم است ولی تشخیص صحیح آن برای جلوگیری از پیشرفت آن مهم است اگر در این نوع بیماری فرد مبتلا شونده به موقع درمان خود را آغاز نکند احتمال آن را دارد که دچار آسیبهای جبران ناپذیری به پوست و مویش شود.

بیماری های زمینه ای

ممکن است اولین علامت از یک بیماری زمینه ای ریزش مو باشد. حدود ٣٠ بیماری وجود دارد که باعث ریزش مو می شوند. از جمله: کم خونی و بیماری های تیروئید. تشخیص و درمان این بیماری ها می تواند باعث قطع ریزش مو بشود.

بیماری های حاد

گاهی به دنبال یک تب شدید، یک بیماری عفونی حاد یا یک عمل جراحی موها دچار ریزش می شوند که معمولا موقت است.

درمان بیمارهای سرطانی

بعضی از درمان ها مثل شیمی درمانی و رادیوتراپی منجر به ریزش مو می شوند که بیشتر مواقع موقتی است.

عفونت های قارچی پوست سر

این نوع عفونت ها واگیردار هستند و در بچه ها بیشتر دیده می شوند. در صورتی که درمان نشوند می توانند باعث از دست رفتن دائمی موها بشوند.

کندن موها (trichotillomania)

یک نوع اختلال روانی است که در آن فرد به صورت آگاهانه یا نا آگاه موهای سر یا ابرو و مژه و … خود را می کند.

هورمون ها و استرس

زایمان

به دنبال زایمان و افت استروژن، در تعدادی از خانم ها ریزش موی قابل توجه اتفاق می افتد که معمولا موقت است و موها در عرض چند ماه جایگزین می شوند.

یائسگی

در این دوره ریزش مو شایع است. این نوع ریزش مو هم موقت است و به تدریج موها دوباره رشد می کنند. ولی در مجموع بعد از سن چهل سالگی موها حجم کمتری پیدا می کنند.

استرس

یک استرس شدید و ناگهانی، مثل مرگ عزیزان یا جدایی، می تواند باعث ریزش مو بشود.

رژیم غذایی و تغذیه غلط

کاهش وزن

در بعضی افراد به دنبال کاهش وزن بیش از ٧-۶ کیلو، ریزش مو اتفاق می افتد که شایع است و موها دوباره رشد خواهند کرد.

ویتامین آ

مصرف بیش از حد این ویتامین به صورت دارو یا مکمل، باعث ریزش مو می شود. به دنبال قطع مصرف زیاد، موها دوباره رشد می کنند.

پروتئین

مصرف کم پروتئین باعث ریزش مو می شود. منابع خوب پروتئین شامل گوشت، تخم مرغ، ماهی، حبوبات، مغزها و آجیل ها هستند.

آهن

کمبود آهن می تواند باعث ریزش مو بشود. منابع غذایی حاوی آهن عبارتند از: گوشت، سویا، عدس، لوبیا سفید، اسفناج، تخم کدو حلوایی، صدف

داروها

تعدادی از داروها می توانند باعث ریزش مو بشوند، از جمله:

داروهای رقیق کننده خون، دوز بالای ویتامین آ، داروهای ضد افسردگی، نقرس،مشکلات قلبی و فشارخون، التهاب مفاصل، داروهای جلوگیری از بارداری، تستوسترون و هورمون های آنابولیک که بعضا برای بدنسازی استفاده می شوند.

روش های مراقبت از موها، گاهی خود باعث ریزش مو می شوند.

روش های آرایش و مراقبت مو

روش های مراقبت از موها، گاهی خود باعث ریزش مو می شوند.

رنگ و دکلره، ،، اتوی مو، سشوار، کلیپس، کش مو، فر سنجاق یا صاف کردن می تواند به ساقه ی موها آسیب بزند .

بافتن و بستن محکم موها به مدت طولانی، باعث کشیده شدن موها می شود و می تواند منجر به نوع خاصی از ریزش مو بشود. traction alopecia

شامپو زدن بیش از حد،و برس شانه زدن زیاد و شانه زدن موهای خیس هم همگی باعث آسیب به ساقه و شکنندگی مو می شود.استفاده کردن زیاد از ژل تافت و یا هر ماده حالت دهنده ای باغث میشود که ایمنی موها به خطر افتاده و فرد دچار ریزشهای شدیدی شود که منجر به از دست دادن موهایش شود.

ترمیم مو روشی ساده و بدون عوارض میباشد که دوستان میتوانند در موسسه ترمیم مو پدیده جوان از نزدیک با نحوه اجرا آن آشنا شوند.